Flufcopter

måndag, september 11, 2006

Varför gillar ingen Ebba?

Jag går från klarhet till klarhet i frågan.
Först trodde jag att jag var ganska ensam om saken; att det bara var jag som hyste nån slags oresonlig aversion mot den ursvenska, blonda ikonen. Men sen jag hört att till och med någons mormor börjat morra och muttra när damen i fråga visade sig i teverutan, så förstår jag att ensamhetens dagar inte är här.

Men vad är det som sporrar oss?

Om vi utgår från min situation:
Är det för att hon är lång, blond, snygg och smart? Det finns långa, snygga och smarta kvinnor som jag gillar. (Minst två!)

Är det för att hon röner stor framgång? Kanske, men i så fall för att hon inte gjort sig förtjänt av det. Vad är hennes talang?

Är det för att hon skriver om så urbota dumma saker? Vi närmar oss alldeles säkert pudelns kärna. Hon frossar i ytlighet, profilerar utseende och utseenderelaterade produkter som meningen med vår existens, framför allt annat. Inte en meningsfull relation så långt ögat kan nå. Bara att vara snygg. I vilket syfte?

Antagligen är det nog så att hon borde veta bättre, en intelligent ung, svensk kvinna med priviligierad bakgrund ska veta bättre. Hon ska inte profilera utseendet som en kvinnas bästa tillgång, inte backa ifrån det arbete som gjorts på jämställdhetsfronten, inte uppmana folk att drömma om att spendera 75% av sin disponibla lön på materiella saker som bara hon har råd med.
Framför allt ska hon inte komma undan med det.


"Skit du i vad jag tycker!"
Det är just vad jag inte kan göra

2 Comments:

  • Du har verkligen hittat en sjukt ocharmig bild på henne där...
    Peace

    By Blogger Exilprinsen, at 13:51  

  • Ebba FLEBBA

    By Anonymous Anonym, at 18:59  

Skicka en kommentar

<< Home