Flufcopter

måndag, juni 19, 2006

Ohne passport in Deutschland sein

Så begav det sig så att jag skulle till Tyskland.
När man reser i utlandet ska man ha pass med sig, detta har vi alla lärt oss sedan tidig ålder.
Alla är inte lika bra på att lära sig, uppenbarligen, och jag tog inte med mitt pass.
"Äh, det kanske går ändå. Man behöver ju inte visa pass för att åka till Danmark, så kanske är det likadant mellan Danmark och Tyskland," tänkte jag i mitt stilla sinne ombord på bussen söderut.
På färjan möts jag av följande affisch:


"OM IHÅG DITT PASS!" Kunde uppmaningen vara mer klar?
Vi stoppades vid gränsen och Ihre-papire-mannen dök upp i den ångestsvettiga bussen. Jag låtsades leta efter mitt pass och ba "OH MY GÅDD SÖR! I SEEM TO HAVE GELOST MEIN PASSPORT BUT I HAVE DIS ID-KORT!" och han ba "it is ok". Grabben framför mig, klart mer svartmuskig än mitt fisbleka anlete, hade dock ett synnerligen intressant pass, visade det sig. Det tog gubbarna fem minuter utanför bussen att titta sig genom det.

På väg tillbaka var jag inte lika mån om att låtsas, så när vi kom till Masts förlovade land sa jag helt sonika till passkarln: "Asså, jag har glömt mitt pass. Men jag har det här kortet."
"Men du er svensk?" sporde han till svars.
"Jo," svarade jag, och så var identitetskontrollen klar. De två mer svartmuskiga grabbarna bakom mig blev tagna av bussen och så körde vi.

Plats för sensmoral (att ifyllas av läsaren):

...........................................................................